Docent in de knel

Het onderwijs kan behoorlijk veeleisend zijn. In een volle klas is het voortdurend nodig om te schakelen en alert te zijn op signalen. Doe het maar eens; de stof zo aanbieden dat leerlingen geboeid blijven, hen motiveren en speels omgaan met pubergedrag. En dan hebben we het nog niet over differentiëren en de gevolgen van de wet ‘Passend Onderwijs’.
Alsof t niks is.

Het individuele traject kan bijvoorbeeld omvatten:
  • een lesobservatie op de eigen school
  • een reflectiegesprek om leerpunten te formuleren
  • een of meerdere sessies met een klas leerling-acteurs, begeleid door de trainer.

De sessies kunnen ’s middags na schooltijd of ’s avonds gehouden worden. Het traject kan in overleg verlengd worden.

Kosten in overleg; klik hier voor een aanvraag voor een traject op maat.

 

 Ik heb de regie in m’n lessen terug!

Mijn lessen verliepen al een aantal jaar niet zoals ik graag wilde, de lessen waren veel te onrustig en daardoor werd ik steeds onzekerder voor de klas. De eerste training zijn we begonnen met de binnenkomst van de leerlingen, want daar begint de les. Dat was een schot in de roos. De leerlingen kwamen wat onrustig binnen en daar werd ik al onzeker van. Ik wist eigenlijk niet wat ik moest doen. Daardoor deed ik eigenlijk maar wat en ging hier en daar leerlingen corrigeren. Een hele mooie feedback die ik toen kreeg was letterlijk: “Mevrouw, wij doen druk en praten met elkaar. U gaat hetzelfde doen, ook praten en druk reageren. Dat valt niet op. Het is geen duidelijk signaal voor ons dat u met de les wilt beginnen.” Toen viel het kwartje bij mij. Ik bracht het geleerde in de praktijk bij mijn eigen klassen en het werkte!  De leerlingen prikken overal doorheen en kunnen heel goed feedback geven. Ik ben ze erg dankbaar dat ze mij weer de regie over mijn lessen hebben terug gegeven.

Carolien, docent, 39 jaar