Tevreden klanten

Congres, 31 oktober 2023 Meiden begeleiden: score 4,63
1 = laag 5 = hoog

Opmerkingen van bezoekers:

  • Heel waardevol! Fijne acteurs, zeer professioneel.
  • Er zat een mooie vaart in. Ook erg leuk en helpend om te oefenen met de acteurs!
  • De tijd voor de gesprekjes was best kort net als de nabespreektijd. Juist uit dat laatste kon ik het meeste halen.
  • Geweldige techniek! Dit zouden alle docenten regelmatig moeten doen. Jammer dat het niet langer duurde!

Cursus ‘onderpresterende jongeren’ van Medilex, 23 mei 2023

Wat vind je van:

– de inhoudelijke kennis van Karen Oosterink 4,71
1 = laag 5 = hoog

– de didactische vaardigheden van Karen Oosterink 4,43
1 = laag 5 = hoog

Ik beoordeel de docent en de jongerenacteurs met 4,21
1 = laag 5 = hoog 

 

Opmerkingen van de bezoekers:

  • Zorgt voor een veilige omgeving. De acteurs zorgen ervoor dat de deelnemers feedback op maat krijgen.
  • Ik vond je wel snel door de sheets gaan. Ik had er graag wat meer verhaal/uitleg/voorbeelden bij willen horen. De filmpjes vond ik erg goed. Fijn om even een voorbeeld te zien van iemand anders (je ziet jezelf meestal niet als je in gesprek bent met een leerling/student).
  • De leerling-acteurs waren fantastisch. Je zit echt met een puber te praten. Als zij zeggen “weet ik niet” of “zie ik dan wel” komt dat heel geloofwaardig over. Zo zeggen mijn studenten dat precies zo, haha!
  • De jongeren acteurs waren erg goed, maar Karen kan er zelf ook wat van (getuige haar filmpjes)! Verder is ze ook een prettig persoon om naar te luisteren.

Karen is een vakvrouw op veel gebieden, waartussen ze met groot gemak schakelt.
Helder is dat Karen veel ervaring heeft voor de klas, ze weet wat docenten op de werkvloer ervaren. Daarnaast spreekt zij de taal van leerlingen en weet ze te activeren met enthousiasme en empathie. Karen beschikt over relevante theorieën en kennis en weet dit op een directe en toch warme manier toe te passen als trainer. Zowel mijn leerlingen als ik hebben veel geleerd. We gaan met goede moed en een gevulde rugzak het trainingswerk op onze school in.

Michelle Schmitz, NSG Groenewoud, Nijmegen
 

Klassenmanagement kon bij ons op school een boost gebruiken. Ik merkte dat de theoretische studiedagen weinig praktische handvatten bood. Toen ik een artikel las over leerlingen als trainingsacteur was ik meteen enthousiast, omdat collega’s daadwerkelijk een les moeten geven en hier direct feedback op krijgen van Karen, maar nog belangrijker, van leerlingen.

In kleine groepen moesten verschillende collega’s een ‘lesje’ verzorgen waarbij de nadruk werd gelegd op dat het niet om hen, de lesgevers, draaide, maar om het materiaal wat het opleverde; wat gaat goed en wat kan verbeterd worden. Hier leerden we samen van. De leerlingen geven meteen praktische handvatten hoe je het anders kunt aanpakken. Collega’s beschouwden dit als zeer waardevolle feedback.
De workshop was ontzettend leerzaam en collega’s waren zeer enthousiast: ‘Dit is de beste studiedag van mijn onderwijscarrière’ of ‘Wat gaven de leerlingen goede feedback, wat knap’.
Patricia Oude Spraakste, PiusX College Almelo
k heb de regie in m’n lessen terug!

Mijn lessen verliepen al een aantal jaar niet zoals ik graag wilde, de lessen waren veel te onrustig en daardoor werd ik steeds onzekerder voor de klas. De eerste training zijn we begonnen met de binnenkomst van de leerlingen, want daar begint de les. Dat was een schot in de roos. De leerlingen kwamen wat onrustig binnen en daar werd ik al onzeker van. Ik wist eigenlijk niet wat ik moest doen. Daardoor deed ik eigenlijk maar wat en ging hier en daar leerlingen corrigeren. Een hele mooie feedback die ik toen kreeg was letterlijk: “Mevrouw, wij doen druk en praten met elkaar. U gaat hetzelfde doen, ook praten en druk reageren. Dat valt niet op. Het is geen duidelijk signaal voor ons dat u met de les wilt beginnen.” Toen viel het kwartje bij mij. Ik bracht het geleerde in de praktijk bij mijn eigen klassen en het werkte!  De leerlingen prikken overal doorheen en kunnen heel goed feedback geven. Ik ben ze erg dankbaar dat ze mij weer de regie over mijn lessen hebben terug gegeven.

Carolien, docent, 39 jaar 

De ouder thema avond van het Lorentz lyceum stond in het teken van social media thuis en op school. Een van de workshops werd verzorgd door Karen en haar acteurs. Hierbij konden ouders met de acteurs moeilijke gesprekken met hun eigen puber thuis oefenen. Na een korte inwijding in de theorie van de transactionele analyse en de uitleg van de verschillende casussen gingen ouders aan de slag. In het begin was het nog wel spannend om dingen als sexting, gamegedrag of pesten via whatsapp met acteurs te bespreken. Maar omdat de acteurs zelf pubers waren, was het inlevingsvermogen van zowel de acteurs als de ouders al snel, zowel fysiek als inhoudelijk, zichtbaar. Ouders waren zeer enthousiast. De kwaliteit van de feedback was hoog en zeer goed te gebruiken thuis. Een geslaagde invulling van de thema avond!

‘Maartje Buijs, conrector Lorenz Lyceum’

 

Oefenen met leerlingacteurs, dat is toch toneel spelen? Dat dacht ik de eerste keer in ieder geval wel. Echter, binnen een minuut zit je zo in de situatie dat het levensecht is. Dat is vooral ook de verdienste van de leerlingacteurs zelf. Zij spelen hun rol met verve. En dat niet alleen; na het rollenspel weten ze precies aan te geven hoe zij de situatie en jouw rol daarin ervaren. Ook kunnen ze aangeven wat er nodig is om een gedragsverandering bij hen (en dus ook bij andere leerlingen) te laten plaatsvinden. Dit alles staat onder de bezielende en zeer kundige leiding van Karen Oosterink. Voor studenten en docenten een prachtige manier om zich verder te ontwikkelen.
Pieter, studentenopleider Academische opleidingsschool, 55 jaar